Blogg uke 7 og 8

Da vi skrev forrige blogginnlegg hadde oljeprisen så vidt bikket 62 dollar per fat. Nå omtrent to uker senere er prisen hele 66,83 dollar per fat (25/2) (Oilprice.com), det tilsvarer en økning på 8 prosent. Den kraftige stigningen er dog ikke av evigvarende art. Den skyldes nemlig ekstremkulden som har rammet Texas den siste tiden, hvor fire millioner fat av daglig produksjon i USA har blitt radert ut. 4 millioner fat tilsvarer omtrent 40 prosent av den totale produksjonen til USA, en av verdens fremste oljeprodusenter. En naturlig konsekvens av dette er at prisen stiger, når etterspørselen etter olje holdes jevn. (Randen, 2021) En annen årsak til veksten er at både Goldman Sachs og Morgan Stanley oppjusterte sine kursmål til 70 dollar per fat. Førstnevnte spår en stor etterspørsel etter nordsjøoljen nå fremover, mens Morgan Stanley på sin side tror at oljeprisen vil nå kursmålet i tredje kvartal. (Hartwig, 2021).

Den relative olje/bensinprisen har de siste fem årene fluktuert mellom 24:1(august,2017) og 45:1(januar 2019).  Det vil kanskje være logisk å tenke seg at bensinprisen skal falle som følge av reduserte oljepriser og stadig økende andel av elbilister. Dette er ikke helt tilfellet, som man blant annet så i mars når oljeprisen mer enn halverte seg, så ble drivstoff kun om lag 50 øre billigere. Dette skyldtes den gang en kronekurs som depresierte mot dollar fordi det er i dollar man kjøper inn olje(Hovland, 2020). I tillegg er drivstoff kraftig avgiftsbelagt i Norge, og ved en bensinpris på 16 kroner utgjør omtrent 60% avgifter til staten, og denne ser ikke ut til å reduseres i tiden fremover (Teigen, 2021)

Dersom man ser på en femårig kursutvikling for selskapene vi har valgt å følge i denne bloggen sammenlignet med både oljeprisen (BZ=F) og S&P 500(^GSPC), kan man se en klar sammenheng mellom oljeprisen og kursutviklingen hos disse selskapene. Man trenger ikke gjøre store analyser for å fastslå at Equinor og Chevron er kraftig korrelert med oljeprisen. Equinor har de seneste årene blant annet endret navn og uttalt større satsing på fornybar energi og karbonnøytralisering innen 2030, men likevel er det fortsatt i underkant av et halvt prosent av inntektene til Equinor som stammer fra fornybar energi(pedersen, 2020). Dette tyder på at kursen til Equinor sannsynligvis vil være korrelert med oljeprisen også i en god stund fremover. I den kortsiktige grafen kan man likevel se at Chevron for øyeblikket følger oljeprisen tettere enn Equinor. 

Kilder:

Teigen.E (2021) “Med regjeringens nye klimapolitikk vil en liter bensin koste 20,1 kroner. – Like gærne som MDG, sier Frps Bård Hoksrud”. Tilgjengelig fra:

https://www.nettavisen.no/okonomi/kraftig-avgiftsokning-gir-prissjokk-pa-bensin-og-diesel-helt-uakseptabelt/s/12-95-3424072847 

Hovland.K  (2020) “Etter oljesjokket: Nå blir det billigere bensin og dieselt”. Tilgjengelig fra:

https://e24.no/olje-og-energi/i/3JORpA/etter-oljesjokket-naa-blir-det-billigere-bensin-og-diesel 

pedersen.O.P (2021) “0,2 prosent av equinor er fornybart så hva er vitsen med å skulle ut den grønne fliken fra selskapet?”. Tilgjengelig fra:

https://www.tu.no/artikler/0-2-prosent-av-equinor-er-fornybart-sa-hva-er-vitsen-med-a-skille-ut-den-gronne-fliken-fra-selskapet/496463 

Hartwig.K (2021) “Brent spot”. Tilgjengelig fra:

https://investor.dn.no/#!/Ravare/C1/BrentSpot

Oilprice.com. (2021, Februar 28). Oil Price chart. Oilprice.com:

https://oilprice.com/oil-price-charts/46


Kommentarer

  1. Hvordan har Crude/Gasoline-raten utviklet seg gjennom de siste ukene?

    SvarSlett
  2. Hei og takk for spørsmål! beklager så mye sent svar. Vi besvarer dette spørsmålet i bloggen vi skrev for uke 9 og 10 :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar